ای پی اس نوعی آمار مالی در بازار بورس می باشد. که معمولا تمامی سرمایه گذاران بورس از آن استفاده  می نمایند.

که از آن برای تحلیل قیمت سهام ها در بازار بورسی شرکت ها استفاده می کنند. به طور کلی  ای پی اس به معنای درآمد هر سهم می باشد.

پ به ای نیز نسبت قیمت به درآمد می باشد. بسیار پر کاربرد و قدیمی می باشد. که نحوه محاسبه با آن بسیار راحت است. از همین رو سرمایه گذاران حرفه ای و هم مبتدی می توانند از آن استفاده نمایند. در ادامه شما را با مفهوم این دو اصطلاح در بورس، بیشتر آشنا خواهیم نمود

.

محدودیت های ای پی اس (EPS) در بورس

 

•    ای پی اس فقط می تواند نحوه سود را به گونه ای که مدیریت تعیین نموده است، بررسی نماید. به همین منظور نمی تواند افزایش و یا کاهش نرخ رشد یک معامله را پیش بینی نماید.

•    این برنامه معمولا بدون توجه و در نظر گرفتن تورم، میزان سود دهی را مورد بررسی قرار می دهد.

•   در صورتی که از ای پی اس استفاده می کنید، بهتر است از اطلاعات بیشتری در رابطه با سهام استفاده نمایید.

•    ساختار سرمایه تاثیر مستقیم بر روی ای پی اس دارد. به طور مثال با افزایش تعداد سهام یک شرکت،   ای پی اس تاثیر مبلغ به دست آمده از آن را بر روی سهام های گذشته و آینده نیز محاسبه می کند. از همین رو مقایسه و رقابت میان شرکت ها را مشکل می کند.

برآورد پ به ای به معنای نسبت قیمت به درآمد می باشد.

که در ظاهر کار نه چندان مشکلی تصور می شود. اما تفسیر آن کار نسبتا پیچیده ای است. این معیار در برخی از مواقع می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار دهد.

در برخی موارد نیز ممکن است، هیچگونه اطلاعات به درد بخوری به ما ندهد. که این از بزرگ ترین مشکلات پ به ای شناخته می شود.یکی از دغدغه های موجود در بازار بورس، بهای بیش از حد به این معیار است. سرمایه گذاران با وجود شناخت مشکلات آن، همچنان از این برنامه استفاده می نمایند.

تفاوت EPS و DPS چیست؟
 

EPS یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بورسی در بین سرمایه گذاران است میتوان گفت  EPS از مهم ترین مفاهیمی است که چه به صورت مستقیم وچه به صورت  غیرمستقیم بر قیمت سهام شرکتها در بورس تاثیر می گذارد.

درنتیجه eps یک شرکت برابر است با میزان سودی که به ازای هر یک عدد سهم شرکت بدست می آید.

کلمه eps مخفف عبارت Earnings Per Share که به معنی درآمد هر سهم است وقتی که شما کل درآمد  یک شرکت (پس از کسر مالیات ) را در پایان سال (سال مالی) بر تعداد  کل سهام آن شرکت تقسیم کنید  در واقع eps آن شرکت را محاسبه کرده اید

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

مطالب مشابه

ارسال نظر

0 نظر


بازی انفجار سایت بت اسپات